Total Cost of Ownership of kortweg TCO is de optelsom van al de verschillende onderdelen die het werkelijke kostenplaatje van een auto bepalen. U berekent de TCO door de som te maken van alle factoren die de uiteindelijke kostprijs zullen bepalen.
Hieronder een overzicht van de verschillende factoren.
Hier starten we meestal met onze optelsom. Deze kostprijs maakt namelijk het grootste aandeel van de TCO uit.
Voor het aanschaffen van een leasewagen trekt de leasingmaatschappij geld aan. De kosten voor deze lening worden doorgerekend in de leasetermijnen. Hoe lager de investering, des te lager is de rentecomponent.
Enkel bij verkoop met renting bekijken we welke restwaarde de wagen heeft na een bepaalde periode. In geval van Verhuur op Lange Termijn (Operationele Lease) moeten we hier geen rekening mee houden omdat de restwaarde reeds verrekend is in de huurprijs.
Elke wagen (ongeacht de brandstofsoort en/of het type aandrijving) verbruikt brandstof of elektriciteit. Dit element moeten we dus ook meenemen in de uiteindelijke kostprijs.
Op de brandstofkosten heeft de bestuurder een grote invloed. Naast het aantal kilometers zullen ook de rijstijl, keuze van brandstof en tankstation mee de kosten bepalen.
Taksen, verzekering, pechverhelping, een eventuele vervangwagen, onderhoud, bandenwissels en technische herstellingen zijn natuurlijk ook kosten die we in rekening moeten brengen.
Afhankelijk van de gekozen looptijd en de jaarlijks gereden kilometers kan dit bedrag groter of kleiner worden.
Als een voertuig ter beschikking wordt gesteld van een werknemer die er ook privé gebruik van maakt, dan is dus VAA verplicht.
Meestal wordt dit aandachtig bekeken door de werknemer omdat deze belasting een rechtstreekse impact op zijn/haar nettoloon heeft. Ook hier is een deel ten koste van de werkgever.
De CO²-bijdrage is een forfaitair bedrag per maand dat afhankelijk is van de CO²-uitstoot en het type brandstof van het voertuig. Deze bijdrage wordt berekend volgens een vaste formule. Ook indien de wagen geen CO² uitstoot, is dit van toepassing.
Alle bovenstaande componenten samen geven een beeld van de werkelijke kost van een voertuig. Het is belangrijk om hier niet te stoppen met de berekening maar nog een stuk verder te gaan! Uu moet ook alle fiscale factoren opnemen in de TCO-berekening zoals de BTW-recuperatie, de impact van de fiscale aftrekbaarheid en niet te vergeten de correctie op het Voordeel Alle Aard.
Opgelet: alleen wanneer u alle parameters opneemt in de berekening, krijgt u zicht op de werkelijke TCO.
Hieronder alvast een voorbeeldberekening:
BMW X1 sDrive20i | BMW X1 xDrive25e | BMW iX1 | |
Cataloguswaarde excl. BTW* | € 33 347,11 | € 41 900,83 | € 47 832,56 |
Brandstoftype | Benzine | Plug-in Hybride | Full Electric |
Fiscale Aftrekbaarheid | 56,83% tot 2026, -25%/jaar vanaf 2026 | 100% tot 2025, -25%/jaar vanaf 2025 | 100% |
*Deze voorbeeldberekening werd gemaakt op basis van:
Alle prijzen zijn exclusief BTW en onder voorbehoud van wijzigingen en vergissingen. De bovenstaande berekening is louter indicatief en niet bindend.
Let op! Geld Lenen kost ook geld. Maandprijs is berekend voor professionele klanten die het voertuig gebruiken met het oog op de uitoefening van hun handels-, beroeps-, of ambachtelijke activiteiten. Voor een persoonlijke offerte en advies op maat (zowel voor professionelen als particulieren), contacteer ons sales team.
Opgelet: alleen wanneer je alle parameters opneemt in de berekening, krijg je een zicht op de werkelijke TCO.