Content Marketing?! - jorssen

2021

Content Marketing?!

Van stagiair tot specialist, de Marketing Content Specialist van Jorssen heeft al heel wat stappen doorlopen in het bedrijf. Voor alles rondom content is er maar één adres.

Vanwaar de interesse in Jorssen?

Net zoals elke student ging ik in mijn laatste jaar Digital Marketing op zoek naar een goede stageplaats.

In mijn persoonlijke tijd was ik al even bezig met fotografie en vooral in de automotive. Auto’s en motto’s hebben mij altijd enorm aangetrokken. Dus BMW Jorssen was voor mij de ideale plek. Mijn motivatie en enthousiasme werd alleen maar sterker nadat ik een héél goed gesprek had met de Marketing Manager, Nick Haverals. Met mijn fotografie skills was ik voor hen ook de ideale persoon om te zien hoe de toekomst van content marketing binnen Jorssen eruit zou zien, want dit was voor hen ook nog allemaal héél nieuw. Er was een wederzijdse klik en het was beslist.

Ik vergeet nooit de avond waarop ik mijn stagepapieren in Jorssen Noord kwam binnenbrengen. In volle voorbereiding van de salonperiode: “Hey Nicolas, nu je hier toch even bent, wil je nu al een promotiefilmpje voor ons maken?”. Het was echt héél grappig en meteen aangenaam, want ik werd echt warm verwelkomd door iedereen.

En hoe verliep je stage? Wat moest je vooral doen?

Ik was vanaf de eerste dag geen stagiair meer, maar al een collega. Ik zat meteen mee in een denktank die net de BMW 2 Gran Coupé gingen lanceren. Van het brainstormen tot het uitvoeren van het event zelf. Hoewel mijn focus op de digitale content was, mocht ik meteen mee proeven hoe een lancering werd georganiseerd en ineengestoken. Van teaser campagnes tot lancering, het zoeken naar influencers en content creators, maar ook catering en lichttechniekers. Het was niet observeren, maar meteen de twee handen uit de mouwen steken en meedoen. Het was super!

Jammer genoeg kon het evenement niet doorgaan door Covid-19. Toen de overheid aankondigde dat alle evenementen geannuleerd zouden worden, hebben wij diezelfde dag nog twee shoots gedaan zodat we toch nog de lancering digitaal konden brengen aan het publiek. Toch cool als ik daarop terugkijk hoe goed en snel we dit konden oplossen. Ik kan meteen crisismanagement toevoegen bij mijn ervaringenlijstje.

Natuurlijk werd ook mijn stage hierdoor abrupt onderbroken. Dankzij Jorssen heb ik mijn stage nog wel kunnen verderzetten en verder focussen op het bouwen van een digital community. Het was niet gemakkelijk want ik kon zelf niet fotograferen, maar ik kon wel een contentplan opstellen, social media verder inplannen, … Door (dankzij) de lockdown was de digitale community immens gestegen. Iedereen zat op Facebook, Instagram, … en was het belang van socials meteen een pak groter. De extra ervaringen die ik hierdoor heb opgedaan zijn mijn digitale skills, snel opmerken en inspelen op de trends en shiften tussen projecten.

Bood dit perspectief voor jou?

Ik heb een fantastische stage gehad en samengewerkt met een fantastisch team. De collega’s hebben mij nooit als stagiair ontvangen en dat zorgde ervoor dat ik mezelf volledig kon ontplooien. Ik heb zelf met mijn eigen ideeën kunnen experimenteren en een sterk basisplatform kunnen neerzetten om de digitale content van Jorssen een sterke boost te geven.

De visie en richting die we uitgingen met marketing en als bedrijf om verder te innoveren en te digitaliseren sloot perfect aan bij wat ik me voor ogen had. Mijn werk werd niet enkel door de marketingafdeling geapprecieerd, maar ook door de gangen hoorde ik vaak mijn naam. “Nicolas, fantastische foto’s, leuk concept, …”. De functie “Content Marketeer” begon echt zijn vorm en plaats te krijgen binnen Jorssen. Ik besefte het zelf pas echt toen ik de online community (volgers, likes, …) zag stijgen. Het gevoel van “dat heb ik gemaakt” gaf mij enorm veel voldoening.

Zowel Nick, het team als Jorssen zagen dan ook het belang in van mijn stage en boden mij vervolgens de job ook aan en voila, nu zit ik hier.

Is deze functie nu nog altijd wat je voor ogen had?

Zowel voor het team, het bedrijf en mezelf zijn de rollen natuurlijk gegroeid. Ik voer niet enkel uit, maar ik bouw mee aan de visie en strategie van de marketing in het bedrijf. Ik denk mee na over sales campagnes, lanceringen, communicatiekanalen, formats, … Ik bouw vooral mee aan de merkstrategie op sociale media.

Een mooi voorbeeld waar ik ook wel een beetje trots op ben is de volledige brainstorm en opbouw van de “60 Minutes of Innovation” – podcast. We hebben hier echt een eigen podcast studio, ons eigen “Jorssen Café”.

Door de continue evolutie en shift naar meer digitale platformen, zorgt het ervoor dat ik meerdere projecten heb waardoor ik mijzelf steeds kan blijven ontplooien, kan bijleren en groeien. Hier geniet ik volledig van.

Kan je een eigen sturing geven?

Vanaf dag 1 werd er echt geluisterd naar mijn mening en dit is ondertussen zo gegroeid dat ze het volledige contentplan aan mij toevertrouwen. Ik word ook bezien als de creatieveling van het team en de persoon die alle social trends opvolgt. Een leuk voorbeeldje is onze vriend “Bernie Sanders”. Het geeft mij energie en motivatie om te mogen inspelen op dergelijke trends. Wij zijn wel echt een top team en wij vullen elkaar gewoon goed aan.

Content Marketeer is nog iets héél nieuw en voor velen nog onbekend. Kan je wat meer uitleggen?

Het is eigenlijk het creëren van verschillende soorten “content” (inhoud of informatie) dat voor die doelgroep belangrijk is. Bijvoorbeeld op onze sociale media willen wij content aanbieden die de mensen entertaint en informeert over Jorssen. Dan is het mijn rol om hier om in te spelen. Wat voor entertainment? Onze mooie BMW en MINI modellen? Ons Jorssen team? En zo creëer ik content voor sociale media, campagnes, events, enz. Met voornamelijk de focus op het visuele aspect van alles.

Heb je dan een bepaalde strategie achter de content? 

Ja, maar voordat je een strategie neerschrijft, is het belangrijk om te bepalen wat je exacte doelstellingen zijn. Dit was op zich al een moeilijke taak. Vanaf we wisten welke richting we wilden uitgaan, hebben we een strategisch plan uitgeschreven.

Zoals ik al eerder zei, willen wij op onze sociale media onze klanten content bieden die entertaint en informeert. Wij creëren daarom ook onze eigen content en die persoonlijke aanpak wordt wel geapprecieerd. MINI Deutschland heeft zelfs gevraagd of ze mijn foto’s mochten gebruiken voor hun sociale media. Als je dergelijk bericht ontvangt, dan voel je je extra trots.

Op welke projecten ben je extra trots?

In december 2020 hebben we, om ons autosalon kracht bij te geven, video content gemaakt samen met onze partner brouwerij De Koninck. Hier kon ik zelf de leiding in nemen. Van begin tot einde was dit een enorm leuk en leerrijk project, (vooral de shooting day). Zo hebben we het autosalon in 2021 digitaal kunnen openen, wat ook voor onze klanten een extra leuke touch gaf in de Covid-19 periode.

Achteraf hebben we onze complete campagne opgestuurd naar het koningshuis met de ludieke boodschap ‘De Koninck opent het Jorssen Salon’, waar we dan ook antwoord op hebben gekregen van hen. Een bijna perfecte manier om die drukke periode af te sluiten, waar ik dan toch ook zelf echt trots op ben.

Je zegt dat je meteen een collega was tijdens je stage, hoe was het dan op je eerste echte werkdag?

Héél grappig, want ik was precies nooit echt weg. Ik had na mijn stage nog een aantal weken als jobstudent gewerkt bij Jorssen en dan een maand later zat ik er terug. Dus het voelde niet echt als een eerste werkdag aan.

Content Marketing was nog héél erg nieuw en ook voor het bedrijf. Hoe werd dit verder binnen Jorssen opgevangen?

Het was even zoeken. Vooral in het begin was ik de man die in de showroom wandelde met een fototoestel, wagens moest regelen, mensen vinden die op de foto zouden willen – “Oh neen Nicolas, neem maar iemand anders”, maar gezien de zoveel projecten die we hebben gemaakt, was het snel duidelijk hoe belangrijk mijn job is. Nu contacteren zij mij zelf als er iets nieuw in de showroom staat. Zelf lopen ze soms nog weg, maar ik weet ze te vinden hoor.

Werken bij Jorssen

Ben jij zelf geïnteresseerd in een carrière net zoals Nicolas bij Jorssen?

Ja, ik heb wel zin in een wedstrijdje Padel.

    Ja, ik heb wel zin in een wedstrijdje Padel.

    Aanhef:
    MijnheerMevrouw