Even de batterij laden…

Jorssen - E-mobility Even de batterij laden…

Een elektrisch voertuig (EV) of Plug-in Hybride (PHEV) opladen is heel eenvoudig. Het enige wat u moet doen, is de kabel aansluiten. Het voertuig zorgt er zelf voor dat het laden correct verloopt en stopt zodra de batterij volledig is opgeladen. Bovendien kunt u uw laadproces via de BMW Connected App op de voet volgen.

Download whitepaper
Whitepaper: Even de batterij laden

MijnheerMevrouw

De laadopties: Waar kan ik laden?

Op zoek gaan naar een laadpaal is verleden tijd. Laden kan vandaag overal: thuis, op het werk of op publieke plaatsen. Thuis of op kantoor laden is makkelijk en comfortabel, maar ook onderweg kunt u via de vele apps de dichtstbijzijnde laadpaal, type stekker en alle andere informatie terugvinden. Via een eenvoudige laadpas hebt u toegang tot een groot netwerk van publieke laadpalen.

Thuis laden

Bij de aankoop van een wagen, is thuis laden de meest belangrijke en comfortabele manier van laden. Om thuis veilig en snel te laden is het aangeraden om een laadpunt met een groter vermogen te installeren. Hebt u hiervoor geen plaats? Dan kan u ook met een standaard huishoudelijk stopcontact laden. Natuurlijk zal het laden dan iets langer duren.

Laden op het werk

Opladen op het werk is een zeer handige mogelijkheid om de wagen eenvoudig op te laden en uw tijd efficiënt te benutten. Aangezien e-mobility bijzondere fiscale voordelen biedt, wordt deze laadinfrastructuur vaak door de werkgever ter beschikking gesteld.

Publiek laden

Voor publiek laden zijn verschillende laadstations beschikbaar. Naast de gewone standaard laadstations bij bv. tankstations, zijn er ook semi-publieke laadpalen die door privé-uitbaters, zoals bv. horecazaken, aangeboden worden voor hun klanten.

Heel wat aanbieders…

Op de markt zijn er ondertussen al héél wat aanbieders van laadpalen die een uitgebreid netwerk binnen Europa aanbieden. Maar om het laden voor u gemakkelijk te maken, hoeft u hiermee geen rekening te houden. Dankzij de onderlinge roamingakkoorden, kunt u met gebruik van een eenvoudig laadpas gemakkelijk laden op alle publieke plaatsen.

Vlaanderen telt vandaag ongeveer 11.000 laadpalen. Het gaat daarbij om ongeveer 3.600 publieke laadpalen (waarvan ongeveer 90 snellaadstations), 4.500 laadpalen bij bedrijven en 2.500 laadpalen bij particulieren.


De laadkabels: Hoe kan ik laden?

Laden via huishoudelijk stopcontact

De meeste elektrische wagens kunnen gewoon via het huishoudelijk stopcontact opgeladen worden (ook Schuko-contact genoemd). In België gaat het hierbij om éénfasig laden met wisselstroom op 230V. Dit type laden noemt men mode 2 laden.

Omdat huishoudelijke stopcontacten niet ontworpen zijn om regelmatig en gedurende lange tijd belast te worden met een hoge stroom, is er bij de laadkabel een stroomregeling voorzien. Dit zorgt ervoor dat de elektrische kabels niet overbelast worden, maar betekent tevens dat het laden wel langer kan duren.

Bovendien moet het stopcontact aan 3 eisen voldoen:

  • De elektrische installatie in haar geheel en het stopcontact in het bijzonder moeten in goede staat zijn.
  • Het stopcontact moet een aarding hebben.
  • Bij een beperkt aantal elektrische voertuigen is ook een zogenaamde “nulgeleider” vereist.
Laadkabel voor Mode 2 laden

Mode 2 laden is gewoonlijk beperkt tot een stroomsterkte van 10A en een vermogen van 2,3 kW. De laadkabel heeft een “In Cable Control Box” (ICCB) waarin elektronica zit voor de nodige stroomregeling. Dit zorgt voor de beveiliging tegen oververhitting.

De standaard kabel van BMW (voor een huishoudelijk stopcontact) is 5m lang en geschikt voor spanning van 230V. Deze wordt meegeleverd bij de aanschaf van uw wagen.

Laden via laadpaal of wallbox (AC laden)

Wie laden via het stopcontact te traag vindt gaan, kan dus best opteren voor een laadpaal of wallbox.

Om veilig en sneller te laden met hogere stromen, is mode 3 of AC laden ontwikkeld. De auto wordt dan opgeladen met wisselstroom. Via een in de auto ingebouwde lader wordt de wisselstroom omgevormd naar gelijkstroom, zodat de batterij kan worden opgeladen. De continue communicatie tussen het laadpunt en de elektrische wagen, zorgt voor een veilig laadproces en laadt de elektrische wagen ongeveer 60% sneller op.

Daarom wordt er bij aanschaf van een Elektrische of Plug-in Hybride wagen aangeraden om een mode 3 laadpunt te installeren.

Het is ook mogelijk om een driefasige thuislader te installeren dat 11kW tot 22kW kan leveren. Maar zowel uw woning als de wagen moet dit kunnen toelaten.

Laadkabel voor Mode 3 of AC-laadkabel

Voor het Mode 3 laden, zijn er een specifieke AC-laadkabels voorzien met aangepaste vermogensstroom. Het stopcontact is ingebouwd in een laadpunt dat een vast onderdeel wordt van de elektrische huisinstallatie.

Zowel in Europa als Vlaanderen is de ‘Type 2’-stekker (bij e-rijders ook wel bekend als de Mennekes-stekker) vastgelegd als standaard stekker voor AC-oplaadpunten. Bovendien is deze stekker vergrendelbaar. Dit betekent dat de stekker niet uitgetrokken kan worden tijdens het opladen, zowel aan de kant van het oplaadpunt als van de auto. Bovendien zal het opladen niet starten zolang de stopcontacten niet vergrendeld zijn. 

Een AC-laadkabel wordt ook standaard meegeleverd bij de aankoop van je BMW of MINI.

Om een volledig overzicht te bieden: een ander type connector is de “Yazaki”-connector (Type 1 – stekker) die ook wel eens gebruikt wordt voor laadpunten met een vaste laadkabel.

DC laden (of snellaadpunt)

Op sommige locaties vindt u snellaadstations (DC laden, voor gelijkstroom). De accu is dan binnen een halfuur tot 80% opgeladen. De productie en installatie van DC laders brengt wel een hogere kost met zich mee. Installeert u een eigen laadpaal, dan gaat de voorkeur vrijwel altijd uit naar AC laden.

Maak de beste keuze die bij u past…

Er zijn verschillende mogelijkheden om te laden. Meest aanbevolen is Mode 3 of AC laden. Snel en veilig! Hieronder een overzicht van de verschillende vermogens.

Plug-In hybride wagensElektrische
wagens
BMW iX3 (verwacht
in 2020)
Eenfasige kabel of huishoudelijk stopcontactvermogen
van max. 3,7 kW
vermogen
van max. 3,7 kW
Driefasige kabel of AC laden22 kW waarvan BMW voertuigen momenteel tot 11 kW vermogen
kunnen gebruiken
22 kW waar u de volledige 22 kW kan benutten.

Nog niet duidelijk?


Laadpalen: de verschillende soorten

Wandmodel voor thuis laden

Voor thuis laden en in parkeergarages worden wandmodellen gebruikt (de zogenaamde wall box). Dit zijn compacte laadstations die aan de muur bevestigd worden. Sommige thuislaadpunten hebben een vaste laadkabel om eenvoudig inpluggen mogelijk te maken. 

Voor het opladen op het werk of op locatie, vaak in open ruimtes, zijn paalmodellen (een behuizing op een verticale metalen paal) of zuilmodellen (een omkasting van boven tot onder) gangbaar. 

Wist u dat u via de verschillende apps laadpalen kunt lokaliseren en daarmee ook op voorhand kan weten welke type stekker deze heeft. Zo kunt u de dichtsbijzijnde laadpaal kiezen die geschikt is voor uw kabel en uw wagen.


Laadkaarten: Hoe betaal ik?

De tijd van betaalkaarten is bij elektrisch rijden verleden tijd. Elke publieke laadpaal beschikt over een badge-lezer. Met een eenvoudige RfiD kaart- of sleutelhanger kunt u een laadpaal activeren of uw laadsessie stoppen.

De beste manier om de tarieven van de laadpaal te consulteren is via een App. Heel weinig laadpalen zijn voorzien van een scherm.  Het is dus aangeraden om een app te gebruiken waar u vooraf kunt controleren wat u zal worden aangerekend.

Op Belgisch niveau bestaat er het OCP (Open Charge Platform), waarin de belangrijkste uitbaters van publieke laadinfrastructuur zich hebben verenigd en toegang geven tot elkaars laadinfrastructuur. Bovendien worden alle laadbeurten elke maand gegroepeerd op 1 factuur, wat het systeem eenvoudig maakt voor administratie.

Natuurlijk voor het laden aan een laadpaal op privéterrein zal het niet altijd mogelijk zijn om met een een laadpas te betalen. Deze zijn vaak afgeschermd voor cliënteel of medewerkers. Daarom is het belangrijk om een goede app te hebben die de juiste informatie aangeeft.


De laadstatus: Hoe kan ik het opvolgen?

Met de BMW/MINI App kunt u het laadproces gemakkelijk en in real time via uw smartphone in het oog houden. Ook kunt u steeds het zuiver elektrisch rijbereik en de laadstatus van de accu van uw BMW of MINI controleren. Het laden kan vanop afstand met de weektimer gestuurd worden en de klimaatregeling kan precies bij het vertrek vanop afstand geactiveerd worden.

De oplaadtijd van een elektrisch voertuig is vooral afhankelijk van de laadsnelheid en de energie-inhoud van uw batterij. Hierbij wordt de laadsnelheid bepaald door de maximale snelheid van het laadpunt en de elektrische wagen.


Laadkosten: Wat zijn de kosten? Waar hou ik rekening mee?

De kost van een laadpaal

Een aantal bepalende factoren waarmee u rekening moet houden:

  • Type laadpaal (paal met één of twee laadpunten)
  • Functionaliteit, kwaliteit en constructie van de laadpaal
  • Aansluiting van de laadpaal rechtstreeks op het distributienet of achter een bestaande aansluiting
  • Aansluitkosten en kosten voor een netuitbreiding of -aanpassing    
  • Kosten voor de installatie van de laadpaal
  • Jaarlijkse exploitatie- en energiekosten

De laadkost

Dat hangt uiteraard af van verschillende factoren zoals uw wagenmodel, gemiddelde snelheid, rijstijl, filevorming en de buitentemperaturen (airco / verwarming). 

We geven u graag enkele gemiddelden mee:

  • Een bedrijf betaalt gemiddeld zo’n € 0.10/kWh – €0.15/kWh – Dat is tussen € 1.5 – €2.25/100km.
  • Thuis wordt gemiddeld voor elektriciteit in België €0.27/kWh betaald. Dat is €4.05/100km.
  • Gemiddelde kost voor publiek laden is zo’n € 0.31/kWh. Dat is € 4.65/100km.

Hoe dan ook blijft elektrisch laden goedkoper dan een gemiddelde verbrandingsmotor met € 8.69/100km.*


*Gebaseerd op een gemiddelde prijs van € 1.38/l benzine.


Whitepaper: Even de batterij laden…

Download whitepaper
Whitepaper: Even de batterij laden

MijnheerMevrouw


How To Video

Hulp nodig bij de keuze van uw laadpaal?

Wij helpen u graag verder bij de keuze van uw laadpunt.

Terug naar boven