Elektrische Versus Hybride wagens. - jorssen

Elektrische Versus Hybride wagens.

Jorssen - E-mobility Elektrische Versus Hybride wagens.

Elektromobiliteit evolueert voortdurend. Hieronder kan je de belangrijkste technologieën vergelijken. Zo kies je de aandrijfvariant die het best bij jouw behoeften past.

Elektrische wagen.

Een elektrische wagen, ook BEV (Battery Electric Vehicle) genoemd, rijdt uitsluitend op elektriciteit (elektromotor) die in een accu is opgeslagen. De grootte van de accu bepaalt het elektrische rijbereik van de wagen.

De elektrische wagen heeft dus geen verbrandingsmotor en heeft geen fossiele brandstof nodig voor de aandrijving. Daardoor is een elektrische wagen tijdens het rijden zelf plaatselijk emissievrij.

Hoge acceleratie: Een elektrische wagen heeft geen versnellingsbak. De elektromotor heeft vanaf nul toeren direct een hoog koppel. Je kan dus meteen gebruik maken van de volledige kracht en snel optrekken.

Traploos optrekken: Een elektromotor kan van 0 tot 120 km/u rechtstreeks de wielen aandrijven. Dat zorgt ervoor dat de auto traploos van 0 tot 120 km/u accelereert.

Laag zwaartepunt: Het gewicht van de batterij, die door constructeurs vaak zo laag mogelijk in het voertuig wordt gemonteerd, zorgt voor een extra laag zwaartepunt. Dit verbetert niet alleen de stabiliteit en de handling van de wagen, het maakt ook het bochtenwerk nog leuker.

Lage verbruikskost: Elektriciteit is goedkoper dan brandstoffen voor verbrandingsmotoren.

Milieuvriendelijk: Een elektrische auto stoot geen CO2 uit, én is dus veel groener als de elektriciteit van de wind- of zonne-energie afkomstig is.

Minder onderhoud: De onderdelen kennen weinig slijtage, dus je heb beperkte onderhoudskosten.

Stille voertuigen: Elektrische voertuigen hebben een extreem stille werking en stimuleren ook om een meer serene en verantwoorde rijstijl te hanteren dan een auto met verbrandingsmotor.

50 km = de gemiddelde afstand die de belg in 2020 aflegt voor woon-werkverkeer.

Afhankelijk van de specifieke capaciteit van de batterij (verschilt per modus) spreken we bij BMW en MINI over een autonomie van 225 tot 460 km. Voor heel veel consumenten lijkt dit een enorme beperking, maar woon-werkverkeer is hiermee meer dan mogelijk.

Het elektrisch rijbereik is afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming en airconditioning.

BMW/MINI heeft een uitgebreid gamma van elektrische wagens.


Plug-in Hybride wagen

Een hybride wagen of PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) combineert het beste van twee werelden en heeft dus twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor, met een aanzienlijk groter rijbereik tot gevolg. De combinatie zorgt voor een maximale efficiëntie van beide technologieën.

Het elektrisch rijbereik bij een Plug-in Hybride is ook afhankelijk van verschillende factoren, in het bijzonder: persoonlijke rijstijl, aard van het traject, buitentemperatuur, verwarming en airconditioning.

Een Plug-in Hybride is dus ideaal voor bestuurders die de grootst mogelijke variabiliteit wensen: enerzijds een elektrische aandrijving voor dagelijks gebruik en anderzijds een maximaal rijbereik en flexibiliteit voor langere trajecten.

Bijna alle nieuwe Plug-in Hybride wagens van BMW/MINI zijn ‘Real Hybrids’.

Geniet dus van het maximale fiscale voordeel!

Weetje: Laden van Elektrische en Plug-in Hybride voertuigen

Aansluiten en opladen met behulp van een stopcontact of laadpaal! Dat wist je misschien al, maar wist je dat de elektromotor de auto niet enkel aandrijft, maar ook aanstuurt als een grote dynamo. Dat principe heet re-generatief remmen. De remenergie wordt dan gerecupereerd en opgeslagen in de batterij.

In de praktijk betekent dit dat e-rijders vaak met slechts één voet hoeven te rijden. Wanneer de voet het gaspedaal lost, wordt automatisch geremd door de motor.


Mild Hybride wagen

Bij mild hybrides krijgt de klassieke verbrandingsmotor hulp van een elektromotor. Die elektromotor is té klein om de auto volledig elektrisch te laten rijden, maar springt wel bij om de verbrandingsmotor vroeger uit te schakelen en later weer in te schakelen, bijvoorbeeld aan een verkeerslicht (als start/stopsysteem) of wanneer je uitbolt. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor ook bij het optrekken. 

Mild Hybrides worden vooral aangeraden voor wie veel in de stad rijdt of vaak in de file staat om zich naar het werk te verplaatsen (pendelaars). Op die manier worden het verbruik en de uitstoot gevoelig verminderd. Hierdoor wordt doorgaans 15% minder brandstof verbruikt binnen de stad.

BMW integreert elektrische technologie ook steeds vaker in nieuwe dieselmotoren. Op die manier worden ook deze wagens efficiënter en milieuvriendelijker. Zo verbruiken ze 8 tot 10% minder brandstof, in de stad zelfs tot 15% minder, en stoten ze dus minder CO2 uit.

Terug naar boven