Jorssen - E-mobility De Mobiliteit van morgen
Een vooruitblik naar 2025.
De BMW Group staat niet stil. Voortdurend zoeken ze naar nieuwe toekomstgerichte technologieën, diensten en producten. Een blik op de technologie van de volgende generatie.
#nextgen
The Power of Choice
Het model van jouw keuze, met de aandrijving van jouw keuze.
Wat als alle BMW’s en MINI’s zo werden gebouwd dat alle motoriseringen kunnen worden geïnstalleerd? Dat noemen ze bij BMW Group “The Power of Choice“, hét keuzemodel van de toekomst.
Hoe werkt het? Ieder model is voorzien van alle mogelijke aandrijflijnen. De uiteindelijke keuze is aan jou. Kies je voor conventionele brandstofmotoren met topprestaties voor wat betreft emissies (benzine en diesel), volledig elektrische auto’s, plug-in hybrides of – in de toekomst –brandstofcelvoertuigen?
Daarnaast focust de BMW Group op het ontwikkelen van wat ze D+ACES noemen: Design, Autonomous driving, Connectivity, Electrification, Services.
‘Met onze technologie beschikken we over de grootste hefboom om de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen te verminderen. En daarbij stellen we altijd de vraag: wat werkt echt? Een daadwerkelijke bijdrage aan de klimaatbescherming geeft de doorslag. Tegelijk kan een product pas doelgericht zijn als de klant het wil. Dus zoeken we uit wat hij in de toekomst verlangt: welk soort aandrijfsystemen, technologie en diensten.’
Olivier Zipse
CEO BMW AGBMW Vision iNEXT
Individuele mobilieit gaat een nieuw tijdperk tegemoet. Thema’s als autonoom rijden, elektrificatie en netwerkcommunicatie zorgen voor nieuwe ervaringen.
De BMW Vision iNEXT maakt een gedurfd en positief statement voor de nabije toekomst. Hij is zuiver elektrisch, sterk geautomatiseerd en volledig in het netwerk verbonden waardoor hij 100% autonoom kan rijden. Onderweg in de BMW vision iNEXT kan de bestuurder kiezen om in de “Boost”-modus te rijden of om zich in de “Ease”-modus te laten rijden. De “Boost”-modus is dankzij de elektrische aandrijving zeer dynamisch, vrijwel geruisloos en nog steeds emissievrij.
Het interieur krijgt een compleet andere vormgeving en een heel nieuwe functie. De BMW Vision iNEXT wordt een plaats van ontspanning, interactie, entertainment of concentratie. Zo kan het tijdsgebruik tijdens het rijden steeds meer zelf worden bepaald. Het seriemodel zal vanaf 2021 de weg opgaan als het vlaggenschip van de nieuwe technologie.
THE BMW Vision M NEXT
Een statement voor de bestuurder: de BMW Vision M NEXT geeft een vooruitblik hoe de elektrische toekomst van het merk BMW M eruit zou kunnen zien.
Anders dan de BMW Vision iNEXT, die duidelijk heeft gemaakt hoe autonoom rijden het leven in de wagen zal veranderen, toont de BMW Vision M NEXT hoe de digitale intelligentie de zelfbepaalde rijervaring zuiverder en emotioneler kan maken.
BMW iHydrogen NEXT
Het exterieur onderstreept deze bewering met de proporties van een sportwagen, terwijl het interieur consequent op de bestuurder is gericht. Ontdek hier hoe de BMW Vision M NEXT een nieuwe dimensie toevoegt aan sportief rijplezier.
De BMW Group gelooft in de toekomst van waterstof als alternatief voor een aanvulling op batterij-elektrische aandrijfsystemen. De eerste stappen zijn reeds gezet. Op de autobeurs in Frankfurt van 2019 toonde BMW met het showmodel BMW i Hydrogen NEXT hoever ze staan met de ontwikkeling van de waterstoftechniek. In 2022 hopen ze de volgende generatie elektrische aandrijfsystemen met waterstof brandstofcellen te presenteren in een kleinere productie op basis van de huidige BMW X5. Nu al enthousiast? Nog even geduld… wellicht kunnen we jou ten vroegste in 2025 de eerste brandstofcelvoertuigen aanbieden. Maar dromen mag!
Groot potentieel en met aanzienlijk voordeel voor de klant.
Waterstofaangedreven bradstofcel-elektrische voertuigen (FCEV) zijn in staat onbeperkte mobiliteit zonder uitstoot te bieden met vergelijkbare gebruikseigenschappen als conventionele voertuigen: tanktijden van minder dan vier minuten, groot bereik, geen compromissen op het gebied van comfort, geschiktheid voor slepen en zeer weinig afhankelijk van klimatologische omstandigheden, wat betekent dat klanten zowel in de zomer als in de winter een groot bereik hebben.
Om dit allemaal mogelijk te maken, is een waterstofinfrastructuur nodig die geschikt is voor de taak. In de meeste landen bevinden dergelijke infrastructuren zich nog in de beginfase van ontwikkeling.
The Ontwikkelingspartnerschap met Toyota
De BMW Group heeft al een demonstratie gegeven van de geschiktheid van de technologie voor dagelijks gebruik. BMW Group en Toyota Motor Corporation sloegen in 2013 de handen in elkaar om samen een aandrijfsysteem te ontwikkelen met waterstofbrandstofceltechnologie.
Sinds de zomer van 2015 test de onderzoeksafdeling van de BMW Group een kleine vloot van prototypes van BMW 5-serie GT-brandstofcelauto’s op waterstof, aangedreven door een gezamenlijk ontwikkeld aandrijfsysteem met een Toyota-brandstofcelstack.
In 2016 hebben de twee bedrijven een partnerschapsovereenkomst voor productontwikkeling ondertekend. Sindsdien werken ze samen aan toekomstige generaties brandstofcelaandrijfsystemen en aan schaalbare, modulaire componenten voor waterstof-brandstofcelvoertuigen. De alliantie met Toyota Motor Corporation laat zien hoe BMW Group haar inspanningen heeft geïntensiveerd om alternatieve aandrijftechnologieën te ontwikkelen voor volledig emissievrij rijden. De twee partners hebben veel vertrouwen in brandstofceltechnologie en zullen blijven samenwerken om deze verder te ontwikkelen naarmate de infrastructuur en de massamarkt over de hele wereld groeien.
In januari 2017 werkten de BMW Group en Toyota samen met elf toonaangevende energie-, transport- en industriële bedrijven om een wereldwijd initiatief te lanceren dat bekend staat als de Hydrogen Council. Het doel is om een verenigde visie te smeden en door te gaan met de langetermijnambitie van een waterstof-energierevolutie.
Vanaf juni 2019 is de Hydrogen Council uitgegroeid tot 60 aangesloten bedrijven.