Lukas Janssens, verkoopadviseur bij Jorssen Noord, is al 4 jaar aan de slag bij ons. Als verkoopadviseur staat hij elke dag in contact met de klanten en helpt hij ze bij het uitkiezen van de geknipte wagen op basis van hun behoeften en wensen. Hoe hij zijn job ervaart en waarom hij zich als een vis in het water voelt bij Jorssen? We vroegen het hem!
Lukas, voor je bij Jorssen aan de slag ging was je actief in de verzekeringssector.
Vanwaar de shift naar de automobielsector?
Na mijn studie Financiën en Verzekeringswezen aan Karel-de-Grote Hogeschool ben ik gestart bij een onafhankelijk verzekeringsmakelaar, maar na 6 maanden merkte ik dat de strenge regulatie en striktheid niet echt wat voor mij was. Het commerciële en de mensgerichte kant sprak me wel aan. Contacten leggen, klanten helpen, … mijn behulpzaamheid inzetten vind ik belangrijk en dat lukt me in de job van verkoopadviseur perfect.
“Naast BMW Belux investeert Jorssen ook nog eens ontzettend veel in zijn werknemers. Ik kreeg hier de kans om te ontwikkelen en te groeien, niet alleen in mijn job maar ook als persoon.”
Je had geen voorkennis van wagens, was dat geen manco om te starten?
Nee hoor, ik werd meteen in het leertraject van BMW Belux gestopt. Intensief, maar het geeft wel voldoening. Hier kreeg ik een ruime basis mee, maar de echte kneepjes van het vak leerde ik van mijn sales coach (Greet Bijckmans) bij Jorssen. Deze persoon werd aangesteld op initiatief van Dave (Meiresone, sales manager Jorssen Noord) en Marc (Van Laarhoven, concessiedirecteur Jorssen Noord). Zo kreeg ik een doorgedreven sales training op maat.
De automobielsector evolueert snel. Wat heb je de voorbije jaren zien veranderen?
Bijblijven is een hele uitdaging. Eén van de grootste uitdagingen is om ervoor te zorgen dat de klant op ieder moment goed geïnformeerd is. Denk bijvoorbeeld aan de fiscale wijziging, de nieuwe modellen, het elektrisch laden van de wagen,… De automobielsector evolueert continu. Dat is ook het leuke eraan.
Zo evolueren we steeds meer van pure verkoop naar een partner in de klantreis. De wensen en behoeften van de klant staan nog steeds centraal en worden alsmaar belangrijker. Op maat adviseren is dus een must. Als verkoopadviseur dien je je flexibel op te stellen om telkens de meest geschikte wagen uit te kiezen in samenspraak met de klant.
“Iedere dag is anders en dat is nu net het leuke aan mijn job. Ik kan echt zeggen dat ik geen enkele dag tegen mijn zin ga werken. De tijd vliegt hier echt voorbij.”
Ook de digitalisering heeft voor een enorme shift gezorgd. Onze klanten kennen het aanbod veel beter en hebben vaak al een voorselectie gemaakt. De klant zit meer dan ooit aan de knoppen en kan al heel wat vanop afstand bepalen. Hij/zij beschikt over alle informatie, kan online onze stock bekijken, zelf zijn droomwagen configureren, … Toch blijf ik van mening dat je een wagen moet ervaren. Ermee rijden, zien, voelen: het is ontzettend belangrijk voor je rijplezier.
Doordat het zo eenvoudig is om je keuze grotendeels online te maken, merken we dat de klant de showroom ook minder bezoekt. Meer en meer geven zij de voorkeur aan afspraken op afstand. Via Teams kunnen we perfect online met de klant overleggen.
Ook bij vragen zullen klanten zich sneller behelpen via online media en chatboxen. Dit zorgt ervoor dat het contact met eerstelijnsmedewerkers enorm is vermindert.
Het is vooral belangrijk dat je de digitalisering gebruikt als extra tool om de klant de nodige flexibiliteit aan te bieden.
Toch blijft het persoonlijk contact heel belangrijk. Dit zowel voor de klant als voor de verkoopadviseur. Bij de klant is de behoefte aan persoonlijk contact zelfs alleen maar toegenomen. Denk bijvoorbeeld aan het eerst etentje, feestje, festival,… Ook deze verschuiving is binnen Jorssen niet weg te denken. Zo ga ik naast mijn verkoopgesprekken in de showroom ook af en toe padellen met enkele klanten of kom ik ze tegen op een van onze evenementen.
Dit persoonlijk contact is als verkoopadviseur onmisbaar, aangezien deze doorslaggevend kan zijn en een meerwaarde kan bieden voor de klant. Zonder dit contact kan je als verkoper de klantreacties niet waarnemen, waardoor argumenteren moeilijker wordt en je een verkoop soms niet kan afsluiten.
En welke verschuivingen zie je in de nabije toekomst gebeuren in de markt?
Alles evolueert tegenwoordig zo snel, wat het niet altijd even gemakkelijk maakt om de meest geschikte wagen te kiezen. Hoe beslis je bijvoorbeeld over de juiste motorisatie, het meest geschikte uitrustingsniveau,…? Wat zijn de prioriteiten? Welke diensten vind je als klant belangrijk?
Maar eerlijk gezegd, is het ook een enorm fijn gevoel om over zoveel mogelijkheden te beschikken.
Door de wijziging van de fiscaliteit zullen zo steeds meer particulieren voor een tweedehands plug-in hybride kiezen. Dit omdat er een lagere inschrijvingstaks en rijbelasting aan verbonden is. Bovendien is bij deze tweedehands plug-in hybrides de hogere aanschafprijs niet meer van toepassing. Hier zie ik dus eerder een verschuiving gebeuren van professionelen naar particulieren. Waardoor ik vermoed dat het aandeel van plug-in hybrides zal verminderen.
Door een voortdurende verbetering van batterijtechnologie en aerodynamica wordt het rijbereik enkel maar groter, wat bijdraagt tot de volledige elektrificatie. De shift naar elektrische modellen is ondertussen onmiskenbaar. Logisch dus dat BMW binnenkort 14 volledig elektrische modellen in zijn gamma heeft, en streeft naar een volledig geëlektrificeerde vloot op termijn. Een heel krachtig signaal naar de markt.
Deze shift vraagt ook een vernieuwde aanpak van ons. Hierbij is het dagelijks gebruik van de klant is essentieel. Is het wel haalbaar voor de klant? Welke afstanden legt de klant af? Is er thuis en op het werk laadinfrastructuur ter beschikking? Op maat adviseren op basis van de noden van de klant blijft hier heel belangrijk.
Hoe bekijk jij Jorssen ten opzichte van de andere garages?
In heel veel zaken binnen BMW Group is Jorssen een voortrekker. Wij innoveren voortdurend. Zo zetten we nog meer in op service. De follow-up na de aankoop wordt belangrijker dan ooit. We bouwen een echte vertrouwensband op met onze klanten en onderhouden die contacten, ook wanneer er geen wagen verkocht wordt. Beschouw ons gerust als een partner in mobiliteit op heel wat vlakken.