Werkplaatsleider Bart Hillen houdt er alvast een uitgesproken mening op na…
“In de koude, natte maanden zijn winterbanden onmisbaar! Van zodra de temp. daalt, zijn de prestaties van zomerbanden niet meer optimaal. Eigenlijk is 7°C het omslagpunt. Vanaf de temp. overdag gem. lager ligt dan 7°C wordt het rubber van zomerbanden hard en de band verliest aan grip. Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber en dus bestand tegen de kou; ze behouden grip en staan garant voor een korte remafstand, m.a.w. een algehele verbetering van de veiligheid.”
Afgezien van de 7°C-regel is er volgens Bart nóg een wezenlijk detail: de profieldiepte van de banden.
“Winterbanden hebben een diepgegroefder profiel waardoor regenwater, modder en sneeuw sneller afgevoerd worden. Regelmatig de profieldiepte meten is zeker aan de orde met dit weer. Mag ik een DIY tip geven?! Je kan dit makkelijk zelf doen met een 1 en/of 2 euro muntstuk!”
Stap 1: Parkeer je auto op een vlakke achtergrond
Stap 2: Draai de voorbanden helemaal naar buiten. Hierdoor kan je makkelijker het loopvlak van de band zien.
Stap 3: Pak een 1 euromunt en zet deze tussen de groeven van je (zomer)band. Wanneer je het gouden randje kan zien, is de band toe aan vervanging. Bij een winterband doe je hetzelfde met een 2 euromunt en mag de zilveren buitenrand niet boven de groef steken.
Stap 4: Meet de banden zowel in het midden als aan de buitenkanten. Banden kunnen namelijk scheef afslijten – wettelijk wordt er gekeken naar het gedeelte van de band waar het profiel het laagste is.
Mocht je autoband negatief uit de test komen, dan raden we aan om het even officieel te laten controleren!
Delen
Openingsuren Jorssen Noord
Ma – Vrij: 08u00 – 18u30
Za: 10u00 – 17u00 Op zaterdag is enkel de showroom geopend.
Vrijdag 1/11 uitzonderlijk gesloten.
Openingsuren Jorssen Zuid
Ma – Vrij: 08u00 – 18u30
Za: 10u00 – 17u00 Op zaterdag is enkel de showroom geopend.