Wie is Greet Yon?
Greet, 47 jaar, ik hou van reizen, koken, lekker eten en ja, ook ik ben sinds corona een fervent wandelaar en probeer dagelijkse minstens 10.000 stappen te halen.
Ik ben bijna 6 jaar in dienst bij Jorssen en draai al sinds 1998 mee in de automobielwereld. Ik heb mijn strepen voornamelijk verdiend in de leasewereld: CW Lease, ING Car Lease, Alphabet,… ik ken mijn weg voor en achter de schermen en dat komt mij natuurlijk goed van pas in mijn huidige functie!
Wat wordt er verwacht van een Fleet Sales Manager?
Als Fleet Sales Manager stuur ik een team van vier personen aan: drie accountmanagers en een sales assistant. Samen zorgen we ervoor dat onze klanten ontzorgd worden en op de hoogte blijven van de nieuwigheden op de markt. We staan hen bij met raad en daad in het beheer van hun vloot en car policy. Hiervoor staan we in nauw contact met BMW Belux, de leasemaatschappijen én alle afdelingen binnen onze concessies.
Als verantwoordelijke breng ik daarenboven de directie en het management op de hoogte van wat er leeft op de markt én bij onze fleetklanten.
Hoe heeft Fleet zich moeten aanpassen in coronatijd voor (groep) leveringen?
Het leverproces zelf is toch wel sterk veranderd sinds corona. We hebben de leveringen moeten reduceren naar een absoluut minimum: enkel administratie en de hoogst noodzakelijke toelichting van de wagen. De klanten krijgen wel een filmpje waarin de belangrijkste info wordt toegelicht en daarnaast heeft BMW/MINI ondertussen een heel uitgebreide app waarin alle opties duidelijk worden toegelicht. De bestuurders kunnen ons ook altijd na levering contacteren voor bijkomende info.
De leveringen zijn dus niet meer zo uitgebreid als voordien. Gelukkig zijn onze klanten hier begripvol voor. In september, wanneer de schoolverlaters aan hun professionele carrière beginnen, hebben we weer verschillende groepsleveringen op de planning staan. Hopelijk kunnen we er dan weer een speciale beleving van maken!
Hoe stelt Fleet zich dagelijks/wekelijks op tegenover klanten?
Onze prioriteit is het ontzorgen en ondersteunen van onze klanten.
De klanten waar we een nauwe samenwerking mee hebben zijn gelinkt aan een vaste accountmanager(s). Wij hebben allemaal onze eigen expertise en afhankelijk van de noden van de klant, vormen wij interne tandems om zo onze fleetklanten de best mogelijke service te bieden. Partnership en een open en eerlijke communicatie zijn hierbij key om een langetermijnrelatie op te bouwen.
In normale omstandigheden gaan we bij onze klanten op bezoek, maar dat hebben we nu al even niet meer kunnen doen. Onze contacten verlopen momenteel voornamelijk digitaal, maar we kijken er allemaal terug naar uit onze contactpersonen weer in levenden lijve te ontmoeten. Teams is een handige tool, maar sommige zaken bespreek je toch makkelijker face to face.
Wij hebben trouwens net een leuke erkenning gekregen voor onze aanpak. Wij zijn voor het tweede jaar op rij door de fleetwereld verkozen tot ‘BMW fleet dealer of the year voor Vlaanderen’! Een verdienste van het team en de hele garage waar we best wel trots op mogen zijn.
Naast het aanbieden van een wagenpark, zoeken jullie ook actief mee naar andere mobiliteitsoplossingen?
Ja, zeker. Zoals ik al aangaf willen we onze klanten echt ontzorgen en willen we als garage een totaaloplossing aanbieden. Zo werken wij samen met PlugInvest, die instaan voor alles wat met laden en laadinfrastructuur te maken heeft én hebben we een partnership met B2Bike voor fietsen. Want we moeten eerlijk zijn… de auto is niet meer het enige vervoersmiddel voor onze klanten.
Hoe motiveer jij je team in moeilijkere periodes?
We zijn een professioneel, maar ook hecht team waar onderling vertrouwen voorop staat. We kunnen bij elkaar terecht voor advies, maar ook privézaken gaan we niet uit de weg. Die sterke band helpt ons ook door moeilijke periodes te komen.
Het fleet team is vorig jaar helaas ook niet ontsnapt aan de coronacrisis en ook wij hebben tijdelijke werkloosheid moeten inroepen. Om met elkaar in contact te blijven hadden we op maandagavond onze Teams “aperitief” om bij te praten over het reilen en zeilen thuis, de kids, … Deze wekelijkse teammeetings hebben we trouwens nog steeds, alleen nu op maandagochtend i.p.v. – avond. Door de verplichting van het telewerken zijn we nooit meer allemaal samen op één locatie. Het is dan ook het ideale moment om even bij te praten over het afgelopen weekend en de komende (werk)week te overlopen.
Het feit dat we momenteel voorlopen op onze targets zorgt ook voor een extra boost.
Dat we in deze tijd zo’n goed werk leveren is te danken aan echt teamwerk en het vertrouwen dat we krijgen van onze klanten!
Hoe sta jij tegenover elektrificatie in de Fleet markt?
Persoonlijk vind ik dit super interessant, leerrijk en ook een beetje spannend. De markt verandert razendsnel. Tien jaar geleden was er op de fleetmarkt enkel sprake van diesel, een benzinewagen was toen een grote uitzondering. Nu heb je nog altijd diesel, maar dat aandeel daalt zienderogen. Daarnaast hebben we benzinewagens, plug-in hybrides en volledig elektrische wagens en volgend jaar brengt BMW zelfs de BMW X5 op waterstof in testvorm uit!
De strategie van BMW is de ‘power of choice’: de klant kiest wat voor hem of haar de beste keuze is en dat kan een diesel, benzine, PHEV of volledig elektrische wagen zijn. Onze X3 is daar het eerste voorbeeld van want die is ondertussen te verkrijgen in al deze aandrijvingen.
De elektrificatie is hoe dan ook ingezet, gedreven door het ecologische én fiscale aspect. Die verandering is al even aan de gang waarbij klanten werken met full TCO (Total cost of ownership) en niet enkel kijken naar de maandelijkse huur. Een transitie waarbij wij hen graag ondersteunen. Die nieuwe fiscaliteit is trouwens niet niks en vraagt alertheid gezien er haast wekelijks een nieuwe update verschijnt. Toch rijzen er nog veel vragen want niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis of op het werk te laden. Er is dus nog wel wat werk aan de winkel om tegen 2026 alles volledig elektrisch te maken. BMW maakt zich alvast sterk om tegen dan volledig klaar te zijn voor deze evolutie en dit met een uitgebreid gamma aan modellen, een grotere capaciteit van de batterij en snellere laadtijden.
We hadden dit jaar reeds de succesvolle lancering van de BMW iX3, die het trouwens uitstekend doet in car policies, en we lanceerden net de i4 en de iX voor high level profielen. Volgend jaar verwachten we nog de BMW iX1 en de volledig elektrische 5 Reeks.
Het ziet er dus allemaal veelbelovend uit!